Update

Uit de band gesprongen

De oplettende kijker heeft het gezien: ik heb onderhoudskosten gemaakt! Jawel, 442 euro. En 74 cent. Wat is er gebeurd?
De Zero wordt standaard geleverd met Pirelli Diablo Rosso II banden. Klinkt goed, rode duivel banden, en dan nog wel versie 2. Ik merkte echter al vanaf het begin dat ik minder grip had bij nat weer. De slippende achterband weet ik aan mijn onervarenheid met de kracht van de machine in combinatie met nat weer. Een keer een slippertje met de voorband... sja het was nat, en misschien had een boer wat modder achtergelaten. Maar toen ik onlangs mijn voorband weer even weg voelde glijden in een flauwe bocht met niet eens een gek hoge snelheid, was voor mij de maat vol: ik vertrouwde de banden niet meer.
Dus ik stelde op het motor-forum de vraag: kan dit nou niet beter? Het antwoord volgde binnen een half uur: de Diablo is een sportband, en een van de minderen in de regen.

Verbijsterend om zo'n band onder een typische woon-werk motor te zetten, in Nederland. Ja, voor California zal hij zeker volstaan, en ik geef toe: bij warm en droog weer plakte de band prima aan de weg. Maar kom op, dit is Nederland en het regent hier. En vaak ook. Wie verzint het dan om zulke banden standaard onder een motor te monteren?

Voor mij was de maat vol: ik was bij vochtig weer alle vertrouwen kwijt, en ging het liefste rechtop door de bocht. Dus, op naar MotoPort, nieuwe bandjes eronder! Op aanraden van de kenners van het motor-forum, de Continental Road Attack 3 besteld. Die zijn er niet in exact dezelfde maat als de Diablo's, maar wel een tikje breder. Geen probleem: ze passen eronder.

En wat een verschil! Mijn vertrouwen heeft een fikse deuk opgelopen, en het gaat even duren voor ik weer normaal de bocht door jakker bij nat weer, maar het is verrassend hoe snel het vertrouwen weer terugkomt.

Mocht je een Zero hebben of willen aanschaffen: vervang die Diablo's, als je ook bij nat weer wil rijden. Bij een nieuwe moet dat volgens mij wel kostenneutraal in te ruilen zijn. De Diablo's zijn prima op droge zomerse dagen, maar voor het Nederlandse klimaat totaal ongeschikt.


Reacties

Conti road attac zijn super banden, heb ze op mijn Ducati Monster 900 gereden, met heel veel vertrouwen door de haarspeltbocnten in de Eifel.

Wouter | 01 januari 2018 | 19:46:20


Share This Post

Jouw reactie of commentaar

Jouw reactie
Jouw naam
Anti spam controle: zes plus zes =

11000

Kilometerstand

0

Stilstand door problemen

442

Onderhoudskosten

535

Leeftijd in dagen

© 2018 Mijn elektrische motorfiets.nl | Design door W3layouts | Code door Gilles Baatsen